2020 yılını geride bırakıp, 2021’e girerken Rapertuar olarak da farklı bir dönemi kucaklıyoruz. Rapertuar 2.0 şeklinde adlandırdığımız bu dönemin detaylarını kısa süre içerisinde duyurmuş olacağız.

2020, dünya için kötü bir yıl olsa da özellikle rap müzik adına son yıllara kıyasla hem nicelik hem de nitelik olarak tatmin ediciydi. Biz de bu yıla hak ettiği kapanışı yapıp 2020 yılında çıkan en iyi işleri hip hop’ın hemen hemen her dalında değerlendirmek istedik.

 

YILIN EN İYİ YERALTI ALBÜMÜ: Farazi & Sorgu – Anti-Kahraman: 90 Nesli

Farazi’nin harika altyapıları, Sorgu’nun o altyapılara cuk diye oturan vokaliyle birleşince bu yılın en kaliteli albümlerinden biri çıktı ortaya. Türkiye piyasasında 2020 yılının en iyi 3. albümü olarak gördüğümüz Anti-Kahraman: 90 Nesli’ni bu dalda onurlandırabiliyoruz. Başta Farazi ve Sorgu olmak üzere, albümde yer alan Mista Brown, Ege Çubukçu, Da Poet, Naci Berktaş, Kamufle, Negatif, Savai, Kodes Kahra ve emeği geçen herkesin eline sağlık.

 

da block

YILIN EN İYİ MODA MARKASI: Les Benjamins

2020 yılında birçok yeni seri sunan Les Benjamins, özellikle Magnum ve Coca Cola ile yaptığı işbirlikleriyle bu yılki en iyi moda markası seçimimiz oluyor.

 

YILIN EN İYİ PRODÜKTÖRÜ: Berkay Duman

2019 yılında yavaş yavaş piyasaya kaliteli işler vermeye başlayan, 2020’de de özellikle Keişan’ın şarkılarında yaratmaya başardığı atmosferin etkisiyle yılın prodüktörü seçimimiz Berkay Duman oluyor. Çok üretken bir yıl geçiren Duman; Epidemik Yapım cypher projesi, Keişan ve Redo’nun Karantina EP’si gibi işlerin mimarı iken Ceg’in First Class, Ohash’ın Neden Bu Kadar Ciddi? ve yine Keişan’ın Elmas ile Ateş, Elbet gibi şarkılarında da adından söz ettirmişti. Ayrıca kendisi web sitemizde verdiği röportajda Anıl Piyancı’nın albümünde 10-12 şarkı üzerinde çalıştıklarını belirtmişti. Eğer o albüm de 2021’e ertelenmemiş olsa bu yılı tam anlamıyla domine etmiş olacaktı. Berkay Duman, bütün bu icraatların yanında henüz resmen açıklanmasa da şimdilerde Acun Medya’nın hazırladığı O Ses Türkiye Rap yarışmasındaki prodüktörlük görevini üstlenmeye hazırlanıyor.

 

YILIN EN İYİ GRAFFITI SANATÇISI: High Hero

Geçtiğimiz birkaç yılda iş nedeniyle gittiği Türkiye’nin çeşitli şehirlerinde tavşan çizmeye başlayan High Hero, sonunda bu serisini 81 ile tamamladı. Bu vesileyle birçok haber sitesi ve gazetede de haber olan High Hero’nun yeni hedefi dünyanın birçok ülkesinde bu geleneği devam ettirmek. 81 ilin tamamına en az 1 imza bırakan High Hero, bizim de Yılın En İyi Graffiti Sanatçısı olarak seçimimiz oluyor.

 

YILIN EN İYİ MÜZİK VİDEOSU: Xir – Sallan (Yönetmen: Melih Kun)

Xir’in Sallan klibi, Xir’in klipte yer almamasına rağmen bu senenin en sevilen ve bizce de en iyi klibi oldu. Klip, Ozan Kocasoy ve Candan Kanyılmaz’ın samimi dans hareketleriyle aldı yürüdü zaten. Sadece bu yılın değil, geçtiğimiz birkaç yılın en iyi kliplerinden. Klibin yönetmeni Melih Kun’u da tebrik edelim bir kez daha.

 

YILIN EN İYİ GRUBU: RedKeyGang

Türkçe Rap’te aktif olarak rap yapmaya devam eden ikili ve grupların sayısı oldukça az. O nedenle bu dalda karar vermek çok da zor olmadı. 90BPM’in grup olarak aktif olmadığı, İstanbul Trip’in yalnızca AVAVAV şarkısıyla bitirdiği ve Tahribad-ı İsyan üyelerinin daha çok solo kariyerlerine yöneldiği yılda RedKeyGang, RedKeyGang la Familia 2’nin ilk part’ında 20 şarkı sundu. RedKeyGang bu projeyle Yılın En İyi Grubu unvanını elde ediyor.

 

YILIN EN İYİ DÜETİ: Patron & Sagopa Kajmer – Siyah

Sagopa Kajmer’in yıllar sonra ilk kez piyasanın içine girerek Patron ile düet yapması, Patron’un da Sagopa’nın etkisiyle son 1 yıl içindeki en iyi performansını sergilemesi, bu şarkıyı bizim nezdimizde yılın en iyi düeti yapıyor.

 

YILIN EN İYİ RNB/TRAPSOUL SANATÇISI: Emir Taha

Türkiye’de hala istenilen seviyede olmayan R&B/Trapsoul, 2020’de yine de fena bir yıl geçirmedi. 2020 yılını Hoppa pt. 1 ve part 2’den de Baka Baka ile Mileage teklileri ile geçiren Emir Taha, Complex UK’e kadar sesini duyurdu. Huyu Suyu şarkısıyla da Türkiye’de epey ses getiren sanatçıyı 2021’de daha parlak bir yıl bekliyor.

 

YILIN EN İYİ DİSS’İ: Şam – SIK EM UP

Diss biraz daha subjektif bir öğe olsa da, hip hop kültürünün en önemli öğelerinden ve biz de YILIN ENLERİ içeriği hazırlarken bu öğeyi atlamak istemedik. Şam’ın Şehinşah ağırlıklı ve outro’da da UZI’ye yönelen diss parçası SIK EM UP; altyapıyı hazırlayan Ozoyo’nun 1969 yılı Zümrüt-Yanımdaki Gölgen’i sample olarak kullanması, şarkının isminin hip hop tarihin en ikonik diss’lerinden Hit ‘Em Up’tan gelmesi, kapakta kullanılan görselin Şehinşah’ı çağrıştırması gibi detaylarıyla sadece bu senenin değil, geçtiğimiz birkaç yılın en kaliteli diss parçalarındandı.

 

YILIN EN İYİ BEAT’İ: Ceg – First Class (prod. Berkay Duman)

Yılın en iyi prodüktörü unvanını verdiğimiz Berkay Duman, Ceg’in DMT albümünün çıkış parçası First Class’ta yer yer duraksayan, bol bol iniş-çıkış içeren altyapısıyla Ceg’e harika uyum sağlamış ve albüme duyulan heyecanı arttırmıştı. 2020’i harika geçiren Berkay Duman’ın yaptığı beat’ler arasında karar vermek zor olsa da First Class bize göre tepede yer alıyor.

 

YILIN EN İYİ ÇIKIŞ YAPAN RAPÇİSİ: Lia Shine

2020 başlarken Lia Shine diye birinin varlığından birçok kişi haberdar değildi. Yılı bitirirken onun için Türkiye’de emo trap’in en iyi temsilcisi diyebiliyorsak, en iyi çıkış unvanını da o hak ediyor bize kalırsa. Sen Lazım, Yıldızlara Erişmek, Benim İçin Daha Zor, kariyer şarkısı Ben Gibi Bakmaz, Aden P2, Per düetli Yalan, Değiştin, Şehinşah’ın 666 albümünde Sür ya da Öl, Arda Gezer’in albümünde Bu Gece Arama ve son olarak Benimle Ateş Et şarkısı ve müzik videosu ile yoğun bir yılı geride bırakan Shine, 2021’de adından daha da söz ettirecek gibi görünüyor.

 

YILIN EN İYİ GERİ DÖNÜŞÜ: Şehinşah (666 Albümüyle)

Şehinşah, 2016 yılındaki DEEV albümünden sonra 2017’de Karma ve daha sonra 2018-2019 yıllarında Milyon, Yak Yak Yak gibi başarılı single’lara imza atsa da 2020’ye girerken bir süredir sessizdi. Daha sonra HSNSBBH mahlasıyla attığı demolar da çok tat vermeyince gözlerimiz yeni albümüne çevrilmişti. 666 albümü, beklettiğine değdi ve bu yılın en iyi albümlerinden biriydi. HİZA’dan sonra en iyi albüm tercihimiz de o olurdu zaten. Gazapizm’in Hiza albümünü 1 adım önde gördüğümüzden, Şehinşah’a En İyi Geri Dönüş ödülümüzde yer vermek istedik. 666 sonrası hız kesmeden Kunteper ve Cem Adrian düetli Dön Dünya şarkılarını yayınlayan Şehinşah, bu yılın en iyi geri dönüş yapan ismi.

 

YILIN EN İYİ ALBÜMÜ: Gazapizm – HİZA

Yılın ilk aylarında çıkan ve Gazapizm’in uzun süredir yayınladığı ilk uzun soluklu proje olan HİZA, özellikle şu açıdan büyük merak uyandırıyordu: Gazapizm’in HİZA’dan önce yayınladığı albüm Bir Gün Her Şey 2016’da yayınlanmış ve sanatçının o günden HİZA’ya kadar hayatında birçok şey değişmişti. 2017 yılında çıkardığı Heyecanı Yok şarkısı ile ünü tüm Türkiye’ye yayılmış ve artık sadece sokaklara değil, kendisinin dahi uzun süre anlamlandıramadığı kitlelere hitap ediyordu. Bu açılardan HİZA’da nasıl bir iş sunacağı gerçekten merak konusuydu. Gazapizm belki de daha öncekinden bile kaliteli işler ortaya koyarak bu sınavı başarıyla geçti. Albümün sound bütünlüğü, 10 şarkı ve 40 dakikalık uzunluğuyla HİZA konseptine hizmeti, piyasadaki altyapı ortalamasından farkı ve altyapılarda işittiğimiz enstrümanların çeşitliliği, yerinde ve yeterli düet tercihleri ile yılın albümü olmayı fazlasıyla hak etti. Albümün lirikleri yer yer klasik Gazapizm esintileri sunarken, altyapılarda yapılan farklı dokunuşlar ile asla sizi sıkmıyor.

 

YILIN EN İYİ ŞARKISI: Unutulacak Dünler (Gazapizm)

Yılın albümünden en iyi şarkıyı da ödüllendirmesek olmazdı. Gazapizm’in Unutulacak Dünler şarkısı; içe işleyen girişi, nakaratta Bahar Sönmez’in harika sesi, sosyal medyaya yansıyan ‘kurumuş boğazım’ akımı ve dünyayı kasıp kavuran coronavirus’e karşı insanlara umut aşılayan “Unutulacak dünler, yaşanılacak günler var” sözü ile 2020 yılına damgasını vurdu. Müzik video olmadan YouTube + Spotify platformlarında toplamda 200 milyonu aşkın dinlenmesine de buna borçlu diye düşünüyoruz.

 

YILIN EN İYİ RAPÇİSİ: Ezhel

Ezhel için uzun uzun yorum yapmaya gerek yok diye düşünüyoruz. 2017’de yayınladığı debut albümü Müptezhel ile kendisini de Türkçe Rap’i de ayrı bir seviyeye çıkardı ve o gün eline aldığı bayrağı hâlâ sımsıkı tutuyor. Spotify’da 3 yıldır üst üste sadece en çok dinlenen rapçi değil, aynı zamanda en çok dinlenen sanatçı en nihayetinde.